En Fa
aeroplane

ممیز کیست و مهم ترین وظایف او چیست؟

ممیز استاندارد

ممیز استاندارد، شخصی است که یک ممیزی را هدایت می‌کند و باید شایستگی لازم جهت فرآیند ممیزی استاندارد در سازمان متقاضی ممیزی استاندارد را داشته باشد. ممیزی استاندارد توسط ممیز استاندارد بر اساس استاندارد ایزو 19011 و بر مبنای معیار ممیزی صورت می گیرد.


مهم‌ترین وظایف ممیز استاندارد 

ممیز استاندارد با انجام وظایف زیر، می‌تواند با ارائه گزارش ممیزی شامل نقاط قوت، توصیه بهبود و عدم انطباق به سازمان‌ها در جهت دستیابی به بهبود مستمر کمک نماید.

  1. 1.تدوین طرح ممیز
  2. 2.تدوین چک‌ لیست ممیزی استاندارد برای ممیزی داخلی
  3. 3.برگزاری جلسه افتتاحیه ممیزی استاندارد
  4. 4.رعایت زمان‌بندی ممیزی استاندارد در طی فرآیند ممیزی استاندارد
  5. 5.بررسی مدارک استاندارد سازمان در طی فرآیند ممیزی استاندارد
  6. 6.انجام فرآیند ممیزی مطابق معیارهای ممیزی
  7. 7.ثبت شواهد ممیزی، یافته‌های ممیزی
  8. 8.هماهنگی جهت تعیین راهنمای ممیزی در صورت نیاز
  9. 9.آماده‌سازی نتایج ممیزی نهایی و جمع‌بندی یافته‌های ممیزی
  10. 10.برگزاری جلسه اختتامیه ممیزی استاندارد
  11. 11.ثبت عدم انطباق‌های ممیزی در طی فرآیند ممیزی 
  12. 12.هماهنگی جهت تعیین مهلت زمانی برطرف سازی عدم انطباق
  13. 13.آماده‌سازی گزارش ممیزی
  14. 14.ارائه منصفانه گزارش ممیزی
  15. 15.نگهداری سوابق ممیزی استاندارد
  16. 16.انجام پیگیری ممیزی استاندارد