En Fa

آشنایی :

استاندارد چیست ؟

 

ایزو از اتحاد دو سازمان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی و کمیته هماهنگی استاندارد سازمان ملل متحد (UNSCC) تشکیل شده است.

 

در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند. ISO کلمه از ISOS یونان به معنای "برابر" مشتق شده است. همانطور که سازمان بین المللی استاندارد برای زبان های مختلف به صورت متفاوتی ترجمه می شد تصمیم گرفته شد که ایزو نام اختصاری کوتاه برای سازمان ISO باشد. امروز ایزو به کنفدراسیون نمایندگان بیش از 150 کشور تبدیل شده است و بیش از 16500 استانداردهای بین المللی را منتشر کرده است. آن ها به صورت منظم ملاقات می کنند تا استانداردهای مدیریت جدیدتری را توسعه دهند.

 

انواع گواهینامه های استاندارد کدامند ؟

گواهینامه های استاندارد انواع مختلفی دارند و هر کدام برای سازمان یا صنف خاصی صادر می شوند. برخی از گواهینامه های استاندارد عمومی بوده و برای تمامی سازمان ها و شرکت ها قابل استفاده است اما برخی دیگر از استانداردها اختصاصی هستند و برای سازمان های خاصی امکان صدور آن ها وجود دارد. به طور کلی شرکت ها و سازمان های زیادی هستند که از اخذ گواهینامه استاندارد سود خواهند برد و برای آن ها انواع استانداردهای عمومی و اختصاصی وجود دارد.

 

 دسته بندی گواهینامه های استاندارد

  1. • سازمانی
  2. • آموزشی کارکنان

 

رویه صدور گواهینامه استاندارد چگونه است ؟

  1. 1.اطلاعات قرارداد: ارسال فرم فعالیت، بروشور صدور گواهینامه استاندارد و بررسی صحت پرسشنامه 
  2. 2.کنترل قرارداد: بازنگری قرارداد و بررسی دامنه 
  3. 3.برآورد هزینه: ارسال برآورد هزینه 3 ساله صدور استاندارد و قرارداد 
  4. 4.تیم ممیزی: دریافت قرارداد امضا شده، برنامه ممیزی جهت صدور استاندارد، انتخاب ممیز و پکیج مستندات 
  5. 5.فرم های ممیزی: بازنگری مستندات، ممیزی مرحله اول، گزارش اولیه 
  6. 6.فرم های تیم ممیزی و مدارک ممیزی: برنامه ریزی ممیزی مرحله دوم، هماهنگی تاریخ ممیزی با ممیزان و کارفرما
  7. 7.گزارش ممیزی: گزارش اقدامات اصلاحی و مشاهدات
  8. 8.لیست تامین کنندگان و شرایط گواهی کردن: بررسی فایل صدور استاندارد توسط مدیر صدور (شامل اپلیکیشن، بازنگری مستندات، بازنگری قرارداد، انتصاب ممیزین، یادداشت ممیزان، اقدامات اصلاحی، گزارش ممیزی و شواهد و ........)
  9. 9.صدور گواهینامه استاندارد
  10. 10.تاریخ مراقبتی: برنامه ریزی 3 سال مراقبتی
  11. 11.پیشنهاد مجدد برای قرارداد جدید و برنامه ممیزی

 

نگهداری گواهینامه استاندارد

گواهینامه استاندارد برای دوره 3 ساله در صورت وجود شرایط زیر نگهداری خواهد شد:

  1. الف)در ممیزی مراقبتی سالانه این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت می شود.
  2. ب)تاریخ ممیزی مراقبتی سال اول نباید بیشتر از 12 ماه از ممیزی مرحله دوم صدور اولیه استاندارد باشد.
  3. ج)کلیه عدم انطباق های مشاهده شده در ممیزی مراقبتی بسته شده باشد و نتیجه آن برای سازمان گواهی دهنده راضی کننده باشد.
  4. د)ممیزی داخلی و بازنگری مدیریت انجام شده باشد و هیچ مساله بررسی نشده ای باقی نمانده باشد.
  5. ه)کارفرما باید سوابق شکایات را نگه دارد و اقداماتی جهت رفع این شکایات صورت گرفته باشد.

 

تعلیق و ابطال گواهینامه استاندارد

در شرایط زیر گواهینامه استاندارد تعلیق خواهد شد :

  1. •شکست در نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت
  2. •عدم انجام برنامه ممیزی
  3. •عدم انجام اقدامات اصلاحی مناسب در طول ممیزی مراقبتی یا ارزیابی مجدد
  4. •هرگونه سو استفاده از گواهینامه و لوگو
  5. •عدم انطباق در شرایط صدور گواهینامه استاندارد

 

تعلیق، خروج و یا کاهش دامنه گواهینامه استاندارد

  1. 1.سازمان گواهی شده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.
  2. 2.سازمان گواهی شده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را ندهد.
  3. 3.سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.

شرکت گواهی کننده باید کارفرما را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه استاندارد خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد. در صورتیکه کارفرما در مدت زمان تعیین شده دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت. شرکت گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و کارفرما نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد. در صورت ابطال گواهینامه استاندارد صادر شده، کارفرما حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و شرکت گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.

 

افزایش دامنه شمول

هنگامیکه کارفرما درخواست افزایش دامنه شمول را می دهد شرکت گواهی کننده باید از صلاحیت و اجرای کلیه الزامات مرتبط با دامنه جدید اطمینان حاصل کند و بعد از انجام ممیزی و قبول درخواست، گواهینامه استاندارد جدیدی شامل دامنه جدید برای مشتری صادر نماید. افزایش دامنه ممکن است در زمان ممیزی مراقبتی و ممیزی ویژه انجام شود. هنگامی که مشتری مایل به ادامه نگهداری گواهینامه خود نباشد، گواهینامه اش فقط تا آخرین ممیزی مراقبتی انجام شده، دارای اعتبار است و کنسل شدن گواهینامه نیز از آخرین تاریخ ممیزی مراقبتی می باشد.