ممیزی استاندارد به معنای ارزیابی سیستم استاندارد منطبق بر الزامات استاندارد مد نظر سازمان است. واژه ممیزی در لغت به معنای ارزیابی است. به طور کلی در پیاده سازی الزامات سیستم های مدیریتی در راستای اخذ مدرک استاندارد دو نوع ممیزی وجود دارد که شامل ممیزی داخلی و ممیزی خارجی می باشد.
شخص اول INTERNAL AUDIT – FIRST PARTY AUDIT
ممیزی است که توسط خود سازمان یا از جانب آن برای مقاصد داخلی انجام می گیرد و می تواند مبنایی برای خوداظهاری سازمان درمورد انطباق باشد.
ممیزی شخص دوم SECOND PARTY AUDIT
ممیزی است که توسط طرف هایی که در مورد دامنه فعالیت سازمان ذینفع هستند، از قبیل مشتریان سازمان یا از جانب آنان و بر پایه معیار و استاندارد توافق شده انجام می گیرد.
ممیزی شخص ثالث THIRD PARTY AUDIT
ممیزی است که توسط سازمان های مستقل دارای صلاحیت و اعتبار یافته در یک شرکت انجام می گیرد. این سازمان ها انطباق یا الزاماتی از قبیل الزامات استاندارد مدیریت کنترل کیفیت و مانند آن ها را گواهی یا ثبت می کنند.