این استاندارد توسط كميته فني 176 ISO/TC مديريت و تضمين كيفيت و كميته فرعي SC3 تهيه شده است. نمايندگان 22 كشور، در دسامبر 1999 پيشنويس اصلي اين استاندارد را طراحي كردند كه بعنوان راهنمايي براي مجموعه فعاليتهاي آموزشي سازمانها بكار برده ميشود. اين استاندارد بينالمللي راهكارهايي بدست ميدهد كه سازمانها و منابع انساني آن ها را در زمينه مسائل مربوط به آموزش ياري ميدهند. زماني كه براي تفسير اشارات مربوط به مباحث آموزش درگروه استاندارد 9000 در زمينه تضمين كيفيت و مديريت كيفيت به راهنمايي نياز است، ميتوان از استاندارد 10015 استفاده كرد.
نقش اين استاندارد، تهيه راهنما براي سازمانها به منظور شناسايي و تجزيه و تحليل نيازهاي آموزشي و طراحي و برنامهريزي آموزش، تدارك براي آموزش، ارزشيابي آموزش، كنترل و بهبود فرآیند و اثربخشي بيشتر است و هدف آن كمك به سازمانهاست تا آموزش خود را به يك سرمايهگذاري موثرتر و كاراتر تبديل كنند. آموزش يك فرآیند چهار مرحلهاي است. يك فرآیند آموزش برنامهريزي شده و سيستماتيك ميتواند سهم بسزايي در كمك به سازمان در جهت توسعه و بهبود تواناييهايش براي رسيدن به اهداف كيفي داشته باشد.