این سیستم با تمرکز بر فرآیندهای کلیدی موجب شناسایی نقاط ضعف سازمان شده و با تکنیک های موجود قادر به ریشه یابی آنها خواهد بود. سیستم خود ارتقا بوده و به مرور زمان اثر بخشی خود را نشان داده و روند بهبود در فرآیندهای کاری سازمان را نمایان خواهد نمود. مشتری مداری این سیستم یکی از بزرگترین مزایای آن می باشد که قادر خواهد بود تا هر نوع سلیقه ای را در مشتریان شناسایی و با تمرکز بر آنها رضایت مشتریان را تا حد وسیعی پوشش می دهد.
استاندارد ISO 9001 را استاندارد سیستم مدیریت کیفیت می نامند، بدین معنی که این استاندارد به دنبال ایجاد سیستمی است که کیفیت را در سراسر سازمان مدیریت کند. در سال 1987 کمیته فنی 176 سازمان بین اامللی استاندارد سری استانداردهای ISO 9000 را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری استاندارد به وجود آوردن الگوی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت و تضمین کیفیت بوده که مورد استقبال فراروان در سطح دنیا قرار گرفت. درواقع استاندارد ISO 9000 به یک محصول خاص داده نمی شود بلکه فرایند تولید کالا یا خدمات را در یک واحد تجاری مورد ارزیابی قرار می دهد. در سال 2015 این استاندارد تغییر ویرایش یافت و مدیریت ریسک و مدیریت دانش، نگرش استراتژیک و مواردی دیگر نیز به این استاندارد اضافه شد.